image

Britse politie voorziet Londen van vaste camera's met live gezichtsherkenning

donderdag 25 juni 2026, 14:17 door Redactie, 10 reacties

De Britse politie zal op verschillende locaties in Londen vaste camera's met live gezichtsherkenning plaatsen. Het gaat om de locaties West End en Soho, zo laat de Metropolitan Police in een persbericht weten. De camera's kunnen aan bestaande infrastructuur worden gehangen, zoals lantaarnpalen. De Londense politie stelt dat het om vaste camera's gaat, maar dat die niet permanent op één locatie zullen hangen. Afhankelijk van omstandigheden kunnen ze worden verplaatst. De Britse politie maakt al gebruik van mobiel cameratoezicht met live gezichtsherkenning, waarbij politiebusjes worden ingezet.

"Gezichtsherkenning is één van de meest revolutionaire technologische ontwikkelingen op politiegebied van de afgelopen jaren", zegt politiecommissaris Mark Rowley. Volgens tegenstanders is live gezichtsherkenning een grove schending van burgerrechten. Vorig jaar maakte de politie in Londen bekend dat 0,57 procent van alle aanhoudingen sinds 2024 via live gezichtsherkenning plaatsvond. Van de 1035 aangehouden personen werden er vervolgens 773 gewaarschuwd of aangeklaagd. De vaste camera's worden later dit jaar in de genoemde locaties geplaatst.

Reacties (10)
Gisteren, 14:43 door Anoniem
Dit is zeker een grove schending van de burgerrechten EN privacy!

1025 aanhoudingen.... van de hoeveel mensen die zijn gefilmd EN herkend? Ik zou weleens willen zien wat een toezichthouder hiervan vind qua proportionaliteit. Want naar mijn idee worden hier veels teveel persoonsgegevens verwerkt voor het doel wat behaald wordt.

Ik hoop dat als ze dit plan in Nederland willen doorvoeren dat hier dan wel iemand iets van vindt.
Al vermoed ik, dat het onder de radar allang gebeurt maar niet wordt verteld.
Gisteren, 15:35 door Anoniem
> Vorig jaar maakte de politie in Londen bekend dat 0,57 procent van alle aanhoudingen sinds 2024 via live gezichtsherkenning plaatsvond. Van de 1035 aangehouden personen werden er vervolgens 773 gewaarschuwd of

Dit zijn extreem erge nummers. Een 30% foutmarge voor iets waar mensen als onterecht als terrorist kunnen worden bezien en dus gevaarlijke situaties creëert. Dat kan je toch onmogelijk verantwoorden.

Verder is er nog de extreme 100% privacy schending die uiteindelijk maar 0.57% meer verdachten vind. Te maf voor woorden.

Ook wordt dit gebruikt voor "waarschuwingen" ??????????? Ze zeiden toch alleen voor terrorisme en harde criminaliteit?
Gisteren, 16:03 door meidoorn - Bijgewerkt: Gisteren, 16:04
Door Anoniem: > Vorig jaar maakte de politie in Londen bekend dat 0,57 procent van alle aanhoudingen sinds 2024 via live gezichtsherkenning plaatsvond. Van de 1035 aangehouden personen werden er vervolgens 773 gewaarschuwd of

Dit zijn extreem erge nummers. Een 30% foutmarge voor iets waar mensen als onterecht als terrorist kunnen worden bezien en dus gevaarlijke situaties creëert. Dat kan je toch onmogelijk verantwoorden.

Verder is er nog de extreme 100% privacy schending die uiteindelijk maar 0.57% meer verdachten vind. Te maf voor woorden.

Ook wordt dit gebruikt voor "waarschuwingen" ??????????? Ze zeiden toch alleen voor terrorisme en harde criminaliteit?
In de tijd dat dit soort systemen niet bestonden, is dit ook al voorgekomen.

In de provincie Limburg werd in de jaren 80 van de vorige eeuw een vrouw verschillende keren aangehouden door de politie omdat haar persoonsomschrijving overeen kwam met een RAF-terroriste, die toendertijd als groep nog actief was.

De vrouw bleek onschuldig, maar liep wel steeds tegen een aanhouding op.
Gisteren, 16:30 door Anoniem
Doodeng.
Over 5 tot 10 jaar ook hier.
Gisteren, 17:12 door Anoniem
Ik neem aan dat er in Londen een boerkaverbod geldt. En dat mond-neuskapjes en zonnebrillen ook niet mogen. Of kijkt een camera met gezichtsherkenning daar doorheen?
Gisteren, 18:07 door Anoniem
Ik wil echt nooit meer iemand naar China zien wijzen.
Westerse overheden zijn met hun chatcontrol, leeftijdsverificatie en gezichtsherkenning al vele stappen verder in de dystopie beland.
Gisteren, 19:40 door Anoniem
Wanneer komen de "sociale score" punten?

Dat ze rouleren wil eigenlijk zeggen dat ze tekort hebben, maar dat is over een paar jaar vast opgelost. het heeft gewoon wat tijd nodig.
Gisteren, 20:40 door Anoniem
Ik vind het een goede zaak.
Vandaag, 07:36 door Anoniem
Super ! moeten ze in NL ook rap gaan doen. Meteen een hoop schorrie-morrie van de straat plukken en in het gevang zetten als nodig.
Ik kan niet wachten
Vandaag, 09:28 door Anoniem
VN-rapporteur: wereld nu erger dan 1984 voorspelde
dinsdag 25 augustus 2015, 16:48 door Redactie

In zijn dystopische toekomstroman 1984, die George Orwell in 1949 schreef, schetste hij een somber beeld van hoe de mensheid er 35 jaar later uit zou zien: een totalitaire maatschappij onder de controle van Big Brother. Volgens Joseph Cannataci is het nu erger dan Orwell kon voorspellen. "Als je alleen naar cameratoezicht kijkt, kon Winston (Winston Smith in 1984) nog naar het platteland gaan en zonder toezicht onder een boom zitten. Tegenwoordig zijn er veel delen van het Engelse platteland waar er meer camera's zijn dan George Orwell zich ooit kon voorstellen. Dus de situatie is in sommige gevallen al veel erger", zo laat hij in een interview met The Guardian weten waarover Ars Technica bericht.

https://www.security.nl/posting/440963/VN-privacychef%3A+wereld+nu+erger+dan+1984+voorspelde
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.